Uitvaart-Vergelijker.nl

Bent u uitvaartondernemer en wilt u ook een vermelding op onze site? Meld u dan vrijblijvend aan via: info@uitvaart-vergelijker.nl.

Vier manieren waarop… De begrafenisbranche extra inkomsten zoekt

23 mei 2014
Vergeet de plakjes cake en koffie. De concurrentie neemt toe en de klant is veeleisender. En dus zijn begrafenisondernemers op zoek naar nieuwe business. Neem uitvaartorganisatie DELA, die sinds kort ook samenlevingscontracten afsluit. Vier manieren waarop begrafenisondernemers hun inkomsten proberen te vergroten:
1. Doe als HEMA doet
Een zorgverzekering, rechtsbijstandverzekering of samenlevingscontract. HEMA verkoopt al tijden allerlei financiële zakelijke producten, net zoals Kruidvat. Nu springt ook begrafenisondernemer DELA (Draagt Elkanders Lasten) in dat gat. DELA is met ruim drie miljoen verzekerden marktleider in de Benelux en lanceert per direct een eigen notarisservice. Alle verzekerden kunnen tegen relatief lage prijzen (samenlevingscontract kost 200 euro) van de notarisdiensten gebruik maken.
Dat past helemaal in het verbreden van het merk. Het bedrijf staat natuurlijk bekend om de uitvaartverzekeringen, maar lanceerde eerder ook al een spaarplan.
Gevestigde notarissen zijn niet blij met de actie, omdat partijen als HEMA en DELA goedkoper zijn. Mede door concurrentie van prijsvechters lopen de notariskosten sinds 2012 terug. Tegen de HEMA werd een half jaar geleden een tuchtzaak aangespannen door de beroepsorganisatie van notarissen KNB omdat de aktes online tot stand komen (de zaak is nog onder de rechter).
DELA (een coöperatie) zegt de notarisdiensten aan te bieden omdat ze merkt dat leden zaken als een testament niet regelen vanwege bijvoorbeeld de hoge kosten.

 

2. Rekruteer zelfstandige ondernemers
DELA-concurrenten Monuta en Yarden proberen uit de breiden door zelfstandige ondernemers te werven. Deze franchisenemers kunnen voor een entreegeld van 7.500 euro (Yarden) en 8.500 euro (Monuta) een eigen uitvaartonderneming starten onder bekende vlag.
Zo heeft Yarden naast de 42 eigen vestigingen ook 28 franchisefilialen, gerund door mensen als Egbert “Ik wil een vliegende start maken” Van Voorden.
3. Lanceer een budgetlijn
De goedkope uitvaart is in opmars. Bedrijven als Budgetuitvaart, Heavenly Palma en Uitvaartdiscount bieden simpele uitvaarten aan. Zo kost de goedkoopste crematie bij Heavenly Palma 875 euro en het basispakket bij Budgetuitvaart 1.150 euro.
De structuur van de prijsvechters wisselt. Budgetuitvaart is bijvoorbeeld een franchiseformule en Uitvaart Compact is onderdeel van de PC Hooftgroep: een van de grotere Nederlandse partijen.
4. Breid het aanbod uit
Niet cremeren, maar cryomeren of resomeren. Uitvaartorganisatie Yarden wil de nieuwe alternatieven graag aanbieden en liet TNO onderzoek verrichten.
Het voordeel van beide technieken is dat ze beter zijn voor het milieu. Dat past weer in de trend dat veel uitvaartondernemers duurzaam willen zijn. Vorige maand lanceerden zes uitvaartondernemers nog het concept Greenleave .
En zo zijn er meer moderne varianten van begraven in opkomst. Neem natuurbegraafplaatsen en het bovengronds begraven. Van die laatste variant worden tegenwoordig ook masterclasses aangeboden. Bij het praktijkdeel gaat men langs begraafplaatsen. De theorie behandelt onder meer “techniek, plaatsing, fundering, filtratie, ontbinding van het lichaam, ceremonie en hygiëne”.
Bron: NRCQ